Hej och välkommen till min blogg.
Denna blogg kommer att handla om mig och mina psykiska problem och hur jag försöket att överleva.

onsdag 14 april 2010

Under en panikångestattack

Jag tänkte berätta lite hur jag har det under en panikångest attack.
Först och främst kan alla mina panikångest attacker komma helt utan förvaring. Men oftast får jag ett litet litet 'sign' om man säger så. Jag får en stor klump i halsen som jag inte kan svälja, och jag känner hur ångesten sakta byggs upp i mig. Också har jag märkt att jag brukar fastna lite med verkligheten fall man säger så, allting stannar upp. Och sen bryter det ut totalt. Jag vet inte hur långt tid det tar att från klumpen i halsen till att paniken kommer men det kan gå väldigt snabbt tror jag, på några sekunder.
Jag har en så stark ångest att jag inte kan andas normalt, jag börjar att andas snabbt och oregelbundet och hjärtat är i högvarv.
Jag får knappt kontakt med verkligheten. Det enda som existerar är ångesten då, och jag kan knappt röra på mig.
Att få kontakt med mig under en panikångest attack hjälper det inte att bara prata, man måste ge mig beröring också, hålla om mig och kyssa mig på pannan kanske, eller smeka mina armar samtidigt som man säger saker i mitt öra. Eller klia mig på nacken, det tycker jag fungerar väldigt bra. Det brukar hjälpa.
Men alla reagerar olika, jag känner människor som får mera panik fall man rör denna under en panikångest attack, men det gäller inte mig. Men alla reagerar olika som sagt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar